Taksówkarz

Taksówkarz – osoba prowadząca taksówkę. Wykonywanie tego zawodu wymaga znajomości terenu, na którym będzie wykonywać działalność, a jego samochód musi spełniać określone wymagania. Taksówkarz jest zawodem obarczonym wysokim ryzykiem ze względu na zagrożenie napadem. Wielu taksówkarzy (szczególnie w większych miastach) należy do korporacji taksówkarskich, odwrotnie bywa w mniejszych miejscowościach. Zdarza się, że zawód taksówkarza wykonują osoby bez odpowiednich uprawnień – ich pojazdy nie mogą używać oznaczenia TAXI, kierowcy stosują więc inne (np. Przewóz osób), albo nie oznaczają swoich pojazdów. [¹]

Poniżej zestawienie planowanych zmian w tym zawodzie opracowane na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości:

Proponowane zmiany w zawodzie: TAKSÓWKARZ
ZawódTAKSÓWKARZ
WymogiObecnieProponowane zmiany
EgazminKonieczność zdania egzaminu z zakresu topografii miasta i przepisów porządkowych, prawa pracy.Zniesione całkowicie
KursyAby zostać taksówkarzem konieczne jest ukończenie szkolenia.Zniesione całkowicie
WykształcenieBrakZniesione całkowicie
StażeAby zostać taksówkarzem - jako alternatywa dla egzaminu - 5 let praktykiZniesione całkowicie
InneAby zostać taksówkarzem konieczne jest:
- niekaralność za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku oraz przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności,
- prawo jazdy kategorii B.
Bez zmian
Organ prowadzącyMinisterstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki MorskiejBez zmian

W uzasadnieniu dotyczącym planowanych zmian w zawodzie w projekcie ustawy z dnia 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów napisano:

Projektowana zmiana znosi wymóg ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką oraz zdania stosownego egzaminu. Zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 lutego 2002 r. w sprawie programu szkolenia, wzoru zaświadczenia oraz wysokości opłat za szkolenie i egzaminowanie w zakresie transportu drogowego taksówką (Dz. U. Nr 12, poz. 118) opłata za uczestnictwo w szkoleniu może wynosić nawet 800 zł, natomiast opłata za egzamin to kolejny wydatek 200 zł od osoby. Projektowane zmiany w ustawie tym samym ułatwią dostęp do zawodu przez zniesienie barier o charakterze ekonomicznym, a ponadto zwalaniają starostę (zadania zlecone administracji samorządowej) z obowiązku powoływania komisji egzaminacyjnej.[²]

Możesz podyskutować również pozostawiając komentarz poniżej

A Ty co sądzisz o wprowadzonych zmianach? Zostaw swój komentarz w tej sprawie.

 


  1. Taksówkarz (zawód) [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2011-01-23 20:22Z [dostęp: 2012-03-18 18:42Z]. Dostępny w Internecie: //pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Taks%C3%B3wkarz_(zaw%C3%B3d)&oldid=25090383;
  2. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości ustawy z dnia 06.03.2012 roku o o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów;

17 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Popieram. To wymusi zmiany na rynku.

  • Świetna sprawa. To będą dodatkowe kwalifikacje zawodowe dla kogoś, kto nie jest zamożny i chce zarobić, bo jak wiadomo taksówkarze źle nie zarabiają. Będą bronić swojej niszy żeby taki jak ja nie wlazł im w rynek.

    Takie tam wyliczenia:

    Autko w mieście spala około 8 litrów/100km paliwa, które kosztuje 5zł/litr co daje około 40zł za 100km
    Żeby przejechać z Bielan na Ursynów trzeba pokonać około 20km i zapłacić ze 40zł, a takich kursów dziennie można zrobić sporo.

    To jest gruby szmal i dlatego będą się wkurzać dziadki. Tyle ich. Pozdrawiam

    • Nie jestem taksówkarzem, ale:

      1) paliwo nie kosztuje 5 PLN
      2) taksówkarz jeździ w korporacji. Musi odprowadzać na rzecz korporacji abonament.
      3) ponosi koszty urządzeń (kasa fiskalna, taksometr, radio nadawczo-odbiorcze itd.) oraz koszty ich eksploatacji
      4) płaci wyższe ubezpieczenie OC
      5) w większym niż przeciętnym stopnie zużywa swoje auto
      6) przy obecnej konkurencji „przewozu osób” i rozbudowanej komunikacji miejskiej oraz zwiększonej ilości aut prywatnych (złom z Niemiec), taksówkarze nie mają już tak dobrze jak kiedyś.

      i kilka innych pierdół.

      • macie racje we wroclawiu taxi zarabia nawet na czysto ponad 7 tys zl..wiec bronia sie nogami i rekoma taxowkarze ,ceny sa wysokie najwieksze w POLSCE i trzeba to zmienic wrescie PAN GOWIN DOBRZE ROBI powinien zostac PREZYDENTEM

        • RZAD powinien emerytom zakazac dorabiania jak maja emeretury 2 tys .zl

        • Jestem taksówkarzem i na czysto zarabiam 3tysie i z tego płace zus popracuj a nie wypisujnesz bzdury

          • nieuku jesli masz 3 tys na czysto to nie pisz dalej ze z tego opłacasz zus?!

  • zapomniałeś o 1000 zł do zusu co miesiąc, 400zł do firmy taksi jak chcesz jeżdzić trochę a nie stać 4 godziny za kursem, naprawach auta a to znaczący koszt. A te 40zł na 100km paliwa to jest tylko częścią kosztów jak widzisz. policz że średni zrobisz 100km dziennie kursami i prywatnie wiec przy dzisiejszych cenach wydasz na paliwo 1500zł. Życze ci powodzenia chłopczyku. Po pół roku bedziesz zadłużony w zusie na 6000. Widze to po twoim podejściu do sprawy. Nie jestes w stanie konkurowac z tymi „dziadkami” którzy maja wysokie emerytury i zusu nie płacą. Inna sprawa to kto podbija im badania lekarskie? Dziadek lat 80 wiezie twoje dzieci do szkoły!!! SKANDAL!!!!

    • od kiedy dzieci w Polsce jeżdżą do szkoły taksówkami:D

  • No wiesz, tez byś pewnie bronił gdybyś musiał wcześniej wywalać kasę, tracić czas, łazić na jakieś szkolenia (pisze tu ogólnie o deregulacji) – no ale z drugiej strony, taka bibliotekarka?

  • Znajdz mi auto ktore jest w miare duze, nadajace sie do przewozu osob w miare komfortowych warunkach, w korkach w miescie, przy czestym rozruchu ktore spali 8l/100… Sam jezdze na taksowce w Bydgoszczy gdzie jest to 8 miasto w Polsce, tak jak koledzy napisali, wyzsze skladki OC, skladka korporacyjna, kompletna naprawa zawieszenia conajmniej raz do roku w polskich warunkach jazdy po miescie, oplata za kase, niewiarygodnie wysoki zus, przy takiej kilometrowce o ile czestrze sa wymiany plynow eksplatacyjnych, i przy tych juz i tak zwiekszonych limitach niekonczace sie kolejki taksowek na slupkach, czasami nawet po kilka godz. postoju, gdzie zima to auto trzeba grzac nawet gdy stoi wiec spalanie znow idzie w gore, zeby cokolwiek zarobic naprawde trzeba byc dyspozycyjnym 14-16h na dobe + oczywiscie nocki w weekendy…

  • Czytam komentarze i włos się jeży na głowie. Taksówkarze mają naprawdę przerąbane… Może ta nowa aplikacja na smartfony do zamawiania taksówek pozwoli łapać więcej zleceń ?

    http://youtu.be/EYsIUSmXaaI

    Grzegorz

  • Jestem za tym żeby był łatwiejszy dostęp do tego zawodu bo np te kursy , egzaminy służą chyba tylko po to żeby z biednych ludzi wyrwać jeszcze parę groszy – chcesz pracować to zapłać haracz – taka jest chyba myśl naszego państwa , potem się dziwią że ludzie wyjeżdzają za pracą i nie chcą wracać. Czy ktoś może wie kiedy są szanse na te zmiany ?

  • 1 stycznia 2014

  • taksówkarz poza największymi miastami (tak sądzę) jak nie ma emerytury lub nie ubezpiecza się w krusie to żeby zarobić te 2 tys./mc to musi spać w samochodzie, dyspozycyjność 16 godz/dobę,

  • Nie popieram deregulacji, między innymi dlatego że od kilku dni mam zdany egzamin.
    Jak dla mnie zniesienie egzaminu to nie tylko przepustka dla ludzi którzy będą jeździć, a dla tych co otworzą nowe korporacje typu przewozy osób, ochrona mienia czy eko taxi.

    Mieszkam w Krakowie, za 1 km trzeba zapłacić minimum 1.80 zł. Ciekawi mnie jedynie ile taksówkarz będzie zarabiał za kilometr gdy będzie nie wiadomo ile korporacji i każda będzie walczyć o klienta, zapewne obniżając cennik.

  • Powiem Wam tak szczerze że od niedawna znam ten rynek (spotykam się z taksówkarzem). Pan generuje obroty w granicach około 6000-6500 zł/mc Przy kosztach jakie ponosi to jest bardzo mało. Koszty to
    – baza 1100 zł/mc
    -zus 1000 zł/mc
    – opłata ubezpieczenia oc, ac 3000 zł/rocznie- 250 zł/ mc
    – paliwo 1800 zł/mc
    dochodzą do tego zapachy do samochodu, myjnia (codziennie), koszty podatku, amortyzacji i innych to koszt około 500 zł.
    Pozostaje jakieś 1850 zł.
    Czy nadal uważacie że to są godziwe zarobki dla człowieka w tym przypadku dobrze wykształconego? Człowiek jest po studiach lecz nie mógł znaleźć pracy.
    Pozdrawiam

Wystaw komentarz

Deregulowane zawody

Subskrybuj przez e-mail

Wpisz swój adres e-mail, a otrzymasz każdy nowy wpis bezpośrednio do Twojego programu pocztowego

Dostarczone przez FeedBurner