Szyper żeglugi śródlądowej

Szyper – potoczne określenie kapitana niewielkiej jednostki pływającej, zajmującej się działalnością gospodarczą, pływającej po wodach śródlądowych lub przybrzeżnych. Szyper jest takim rodzajem dowódcy statku, który, gdy trzeba, wykonuje te same prace, co reszta załogi. Szyprem nie nazywa się kapitana jednostki turystycznej, ani też jednostki wojskowej, policyjnej itp. Szyper może być kutra lub łodzi rybackiej, statku handlowego, holownika itp., najczęściej jest również właścicielem dowodzonej jednostki. [¹]

Poniżej zestawienie planowanych zmian w tym zawodzie opracowane na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości:

Proponowane zmiany w zawodzie: SZYPER ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
ZawódSZYPER ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
WymogiObecnieProponowane zmiany
EgazminKonieczność zdania egzaminu przeprowadzanego przez Komisję PaństwowąBez zmian
KursyBrakBez zmian
WykształcenieBrakBez zmian
StażeAby zostać szyprem żeglugi śródlądowej konieczna jest:
- w przypadku posiadania świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej wymagana 12 miesięczna praktyka zawodowa,
- w przypadku posiadania świadectwa sternika żeglugi śródlądowej wymagana 6 miesięczna praktyka zawodowa.
Umożliwiono uregulowanie (skrócenie) długości praktyki poprzez rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
InneAby zostać szyprem żeglugi śródlądowej konieczna jest:
- świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej lub
- świadectwo sternika żeglugi śródlądowej.
Bez zmian
Organ prowadzącyMinisterstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki MorskiejBez zmian

W uzasadnieniu dotyczącym planowanych zmian w zawodzie w projekcie ustawy z dnia 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów napisano:

Deregulacja zawodów w żegludze śródlądowej wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.

Przepis art. 36 wymienionej ustawy określa minimalny okres praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi niezbędny do uzyskania patentów oraz świadectw w żegludze śródlądowej, który to czas zostaje skrócony – przyjmując założony system deregulacji.

Efekty deregulacji zawodów w żegludze śródlądowej wystąpią po zmianie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 50, poz. 427, z późn. zm.), które w szczegółowy sposób określa wymagania niezbędne do uzyskania odpowiednich patentów i świadectw w żegludze śródlądowej”.

Należy także wskazać, że deregulacja zawodu marynarza żeglugi śródlądowej wpłynie pośrednio na deregulację pozostałych zawodów w żegludze śródlądowej tj.:

  1. starszego marynarza żeglugi śródlądowej;
  2. bosmana żeglugi śródlądowej;
  3. sternika żeglugi śródlądowej.

przez skrócenie całkowitej długości praktyki pływania.[²]

Możesz podyskutować również pozostawiając komentarz poniżej

A Ty co sądzisz o wprowadzonych zmianach? Zostaw swój komentarz w tej sprawie.

 


  1. Szyper [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2012-03-09 00:39Z [dostęp: 2012-03-17 18:34Z]. Dostępny w Internecie: //pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Szyper&oldid=30167433;
  2. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości ustawy z dnia 06.03.2012 roku o o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów;

Zobacz pokrewne wpisy

O autorze: Super Admin

Wystaw komentarz

Deregulowane zawody

Subskrybuj przez e-mail

Wpisz swój adres e-mail, a otrzymasz każdy nowy wpis bezpośrednio do Twojego programu pocztowego

Dostarczone przez FeedBurner