Sternik żeglugi śródlądowej
Sternik to osoba kierująca jednostką pływającą (statkiem, łodzią itp.) z pomocą steru (urządzenia sterowego). Na większych statkach i okrętach sternik jest jednym z członków załogi (zwykle nie musi być oficerem), który kieruje okrętem wypełniając polecenia kapitana (dowódcy). Jest to także nazwa specjalizacji zawodowej takiego marynarza. Do zadań sternika należy przede wszystkim utrzymywanie zadanego kursu, wyznaczonego na widoczny obiekt na brzegu lub poprzez odniesienie do stron świata (kurs kompasowy). Na mniejszych jednostkach sternik pełni często również funkcję kapitana – (szypra), czyli dowodzi także pozostałą załogą. [¹]
Poniżej zestawienie planowanych zmian w tym zawodzie opracowane na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości:
Proponowane zmiany w zawodzie: STERNIK ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ | ||
---|---|---|
Zawód | STERNIK ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ | |
Wymogi | Obecnie | Proponowane zmiany |
Egazmin | Konieczność zdania egzaminu przeprowadzanego przez Komisję Państwową | Bez zmian |
Kursy | Brak | Bez zmian |
Wykształcenie | Brak | Bez zmian |
Staże | Aby zostać sternikiem żeglugi śródlądowej konieczna jest: - w przypadku posiadania świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej wymagana 6 miesięczna praktyka zawodowa, - w przypadku posiadania świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej wymagana 12 miesięczna praktyka zawodowa. | Umożliwiono uregulowanie (skrócenie) długości praktyki poprzez rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. |
Inne | Aby zostać sternikiem żeglugi śródlądowej konieczna jest posiadanie: - świadectwa bosmana żeglugi śródlądowej lub - świadectwa starszego marynarza żeglugi śródlądowej. | Bez zmian |
Organ prowadzący | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej | Bez zmian |
W uzasadnieniu dotyczącym planowanych zmian w zawodzie w projekcie ustawy z dnia 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów napisano:
Deregulacja zawodów w żegludze śródlądowej wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
Przepis art. 36 wymienionej ustawy określa minimalny okres praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi niezbędny do uzyskania patentów oraz świadectw w żegludze śródlądowej, który to czas zostaje skrócony – przyjmując założony system deregulacji.
Efekty deregulacji zawodów w żegludze śródlądowej wystąpią po zmianie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 50, poz. 427, z późn. zm.), które w szczegółowy sposób określa wymagania niezbędne do uzyskania odpowiednich patentów i świadectw w żegludze śródlądowej”.
Należy także wskazać, że deregulacja zawodu marynarza żeglugi śródlądowej wpłynie pośrednio na deregulację pozostałych zawodów w żegludze śródlądowej tj.:
starszego marynarza żeglugi śródlądowej; bosmana żeglugi śródlądowej; sternika żeglugi śródlądowej.przez skrócenie całkowitej długości praktyki pływania.[²]
Możesz podyskutować również pozostawiając komentarz poniżej
A Ty co sądzisz o wprowadzonych zmianach? Zostaw swój komentarz w tej sprawie.
-
Sternik [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2011-03-30 20:11Z [dostęp: 2012-03-17 18:17Z]. Dostępny w Internecie: //pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Sternik&oldid=25893413;
-
Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości ustawy z dnia 06.03.2012 roku o o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów;
Zobacz pokrewne wpisy
Wystaw komentarz
Ciekawe strony
Deregulowane zawody
- Adwokat
- Asystent EURES
- Bibliotekarz
- Bosman żeglugi śródlądowej
- Detektyw
- Doradca EURES
- Doradca zawodowy
- Egzaminator osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem
- Geodeta w zakresie fotogrametrii i teledetekcji
- Geodeta w zakresie geodezyjnych pomiarów podstawowych
- Geodeta w zakresie redakcji map
- Instruktor nauki jazdy
- Instruktor sportu
- Komornik
- Lider klubów pracy
- Marynarz motorzysta żeglugi śródlądowej
- Marynarz żeglugi śródlądowej
- Mechanik statkowy żeglugi śródlądowej
- Mechanik wiertni w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
- Międzynarodowy przewodnik wysokogórski
- Notariusz
- Pilot wycieczek
- Pośrednik pracy
- Pośrednik w obrocie nieruchomościami
- Pracownik dokumentacji i informacji naukowej
- Pracownik ochrony fizycznej I stopnia
- Pracownik ochrony fizycznej II stopnia
- Pracownik zabezpieczenia technicznego I stopnia
- Pracownik zabezpieczenia technicznego II stopnia
- Przewodnik turystyczny górski
- Przewodnik turystyczny miejski
- Przewodnik turystyczny terenowy
- Przewoźnik żeglugi śródlądowej
- Radca prawny
- Spawacz w odkrywkowych zakładach górniczych
- Spawacz w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
- Specjalista ds. programów
- Specjalista ds. rozwoju zawodowego
- Starszy marynarz żeglugi śródlądowej
- Stermotorzysta żeglugi śródlądowej
- Sternik żeglugi śródlądowej
- Syndyk
- Szyper żeglugi śródlądowej
- Taksówkarz
- Trener I klasy
- Trener II klasy
- Trener klasy mistrzowskiej
- Urzędnik sądowy i prokuratury
- Wszystkie
- Zarządca nieruchomości