Marynarz żeglugi śródlądowej

Marynarz – podstawowa (nieoficerska) funkcja w dziale pokładowym na statku handlowym. Funkcja marynarza i starszego marynarza jest zaliczana do stanowisk pomocniczych niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi. [¹]

Poniżej zestawienie planowanych zmian w tym zawodzie opracowane na podstawie danych Ministerstwa Sprawiedliwości:

Proponowane zmiany w zawodzie: MARYNARZ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
ZawódMARYNARZ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
WymogiObecnieProponowane zmiany
EgazminBrakBez zmian
KursyBrakBez zmian
WykształcenieAby zostać marynarzem żeglugi śródlądowej konieczne jest wykształcenie podstawoweBez zmian
StażeAby zostać marynarzem żeglugi śródlądowej konieczna jest 3 miesięczna praktyka na statkach żeglugi śródlądowej.Umożliwiono uregulowanie (skrócenie) długości praktyki poprzez rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
InneBrakBez zmian
Organ prowadzącyMinisterstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki MorskiejBez zmian

W uzasadnieniu dotyczącym planowanych zmian w zawodzie w projekcie ustawy z dnia 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów napisano:

Deregulacja zawodów w żegludze śródlądowej wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.

Przepis art. 36 wymienionej ustawy określa minimalny okres praktyki pływania na statkach żeglugi śródlądowej w charakterze członka załogi niezbędny do uzyskania patentów oraz świadectw w żegludze śródlądowej, który to czas zostaje skrócony – przyjmując założony system deregulacji.

Efekty deregulacji zawodów w żegludze śródlądowej wystąpią po zmianie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 50, poz. 427, z późn. zm.), które w szczegółowy sposób określa wymagania niezbędne do uzyskania odpowiednich patentów i świadectw w żegludze śródlądowej”.

Należy także wskazać, że deregulacja zawodu marynarza żeglugi śródlądowej wpłynie pośrednio na deregulację pozostałych zawodów w żegludze śródlądowej tj.:

  1. starszego marynarza żeglugi śródlądowej;
  2. bosmana żeglugi śródlądowej;
  3. sternika żeglugi śródlądowej.

przez skrócenie całkowitej długości praktyki pływania.[²]

Możesz podyskutować również pozostawiając komentarz poniżej

A Ty co sądzisz o wprowadzonych zmianach? Zostaw swój komentarz w tej sprawie.

 


  1. Marynarz (funkcja) [online]. Wikipedia : wolna encyklopedia, 2010-12-02 21:53Z [dostęp: 2012-03-17 18:28Z]. Dostępny w Internecie: //pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Marynarz_(funkcja)&oldid=24137638;
  2. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości ustawy z dnia 06.03.2012 roku o o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zwodów;

Zobacz pokrewne wpisy

O autorze: Super Admin

Wystaw komentarz

Deregulowane zawody

Subskrybuj przez e-mail

Wpisz swój adres e-mail, a otrzymasz każdy nowy wpis bezpośrednio do Twojego programu pocztowego

Dostarczone przez FeedBurner